LÍNGUA by NAtalia Lis and Susana Vilar

Scroll down for English***

De 28 de Fevereiro a 5 de Março o AGITlab acolhe duas bailarinas numa pesquisa eclética- LÍNGUA-

Os dois corpos que se encontram no espaço do absurdo criam desde logo uma relação inevitável. Em pergunta-resposta, provocação, reação, intensifica-se a linguagem da comunicação de um para o outro, que ao permitirem mover-se como um, culminam em sintonia no ápice da diversão e leveza. Esta cooperação inerente rompe-se da confiança e do prazer, ambicionando a busca da própria satisfação. Aguçando o sarcasmo, entre a dependência estabelecida e a manipulação na relação, emerge o desgaste dos próprios que resulta no afastamento e cadencia para um ciclo vicioso.

Após a morte do conflito, e questionada a dignidade, instala-se o vazio temporal que permite seguir adiante e fortalecer novas formas de comunicação. Em tentativa e erro, a honestidade é o que mais pesa na reaprendizagem de estabelecer uma comunicação não- violenta.

Susana Vilar

Bailarina, professora e coreografa, envolvida na educação artística há mais de 20 anos, conclui o ensino articulado em Dança a 2015 no Ginasiano Escola de Dança – e estagia em produção na Companhia Instável, na peça de Elisabeth Lambeck “This is not ur cup”.

Destaca a colaboração enquanto intérprete com a coreografa Madalena Victorino, em “Estação Terminal” no Teatro D. Maria II; “Al Teo Bú”; e em 2017 no festival TODOS como assistente de produção.

Licenciada em Dança pela na Escola Superior de Dança e premiada com uma bolsa de mérito em 2015, completa o último ano em programa Erasmus a 2018, em Viena de Áustria – MUK.

Participa na co-criação da peça “Cor de burro quando foge” estreada no Teatro Aveirense a 2019 e leciona aula de ballet clássico em Lisboa.

Em 2020 cursa a Formação Avançada em Interpretação e Criação Coreográfica (FAICC) no Porto, e leciona aulas de dança contemporânea e dança criativa em Aveiro.

A peça “Cor de burro quando foge” é reposta na sala virtual do TMP no Teatro Campo Alegre em 2021.

Colabora como bailarina no Festival dos Canais 2021 – Aveiro, em “Aculturação” de Claudinei Garcia e complementa a sua formação com o curso técnico de iluminação e som – 23Milhas na Casa da Cultura, Ílhavo.

Atualmente, reside em Aveiro à 2 anos, e além dos projetos externos como bailarina freelancer, é também professora de dança contemporânea na Dancenter e CPGN.

Natália Lis

Nascida na Polónia em 1992, bailarina e performer profissional formada no Departamento de Dança de Varsóvia em Varsóvia e Artista Visual formada na Academia de Fotografia. Tem experiência de trabalho como performer em vários países europeus. Actualmente a trabalhar e a viver em Lisboa, onde trabalha na COMPANHIA OLGA RORIZ.

Trabalhou como bailarina no Teatro Real Ópera Nacional de Espanha em Madrid, na produção “La Calisto” e na produção de Eduardo Azbar no Teatro Aranjuez Carlos III “La Pasión del Cocodrilo”. Trabalhou como atriz/bailarina no El Curro DT Physical Theatre & Teatro Pradillo em Madrid durante os anos 2019-2020. Actualmente a trabalhar em Portugal na peça de dança-teatro “INSÓNIA” da Companhia Olga Roriz, num colectivo Radical Lovers e num projecto internacional “The Memory of Water”.

Tem experiência em produções cinematográficas. Trabalhou com diretores como Jota Aronak, Mikaela Guariniello, Horacio Alcala, Miguel Bueno ect.

Na dança e no teatro, centra-se nas intenções no movimento, na expressão, no trabalho com os instintos, na história que transporta cada gesto feito, no contacto com um parceiro. Acredita que a improvisação é a chave para encontrar a paz interior e uma incrível fonte de energia criativa.

*************************************************************

From the 28th of February to the 5th of March, AGITlab welcomes two dancers in an eclectic research-TONGUE-

The two bodies that meet in the design space are immediately a partnership relationship. In question-answer, provocation, reaction, the language of communication from one to the other is intensified, which allows them to move as one, culminating in harmony at the apex of fun and lightness. This is what inherently breaks away from trust and pleasure, aiming at the pursuit of their own satisfaction. Sharpening what is established, the definition and definition of a manipulation in the relationship between the very ones that did not work, a vicious cycle will emerge and cadence.

After the death of the conflict, and the issue of time-empty communication, allows the installation to follow and intensify the forms of communication. In trial and error, initiative is what weighs most in relearning to establish violent communication.

Susana Vilar

Dancer, teacher and choreographer, involved in artistic education for more than 20 years, concluded the articulated teaching in Dance in 2015 at Ginasiano Escola de Dança – and is in production at Companhia Instável, in the play by Elisabeth Lambeck “This is not ur cup” .

Highlights the collaboration as a performer with the choreographer Madalena Victorino, in “Terminal Station” at Teatro D. Maria II; “Al Teo Bu”; and in 2017 at the ALL festival as a production assistant.

Graduated in Dance at Escola Superior de Dança and awarded a merit scholarship in 2015, she completes her final year in the Erasmus program in 2018, in Vienna, Austria – MUK.

Participates in the co-creation of the play “Cor de donkey when fleeing” premiered at Teatro Aveirense in 2019 and teaches classical ballet in Lisbon.

In 2020, he attends the Advanced Training in Interpretation and Choreographic Creation (FAICC) in Porto, and teaches contemporary dance and creative dance classes in Aveiro.

The play “Cor de donkey when he flees” is replayed in the TMP virtual room at Teatro Campo Alegre in 2021.

She collaborates as a dancer at the Festival dos Canals 2021 – Aveiro, in “Acculturation” by Claudinei Garcia and complements her training with the lighting and sound technical course – 23Milhas at Casa da Cultura, Ílhavo.

She currently resides in Aveiro for 2 years, and in addition to external projects as a freelance dancer, she is also a contemporary dance teacher at Dancenter and CPGN.

Natalia Lis

Born in Poland in 1992, a professional dancer & performer trained at the Warsaw Dance Department in Warsaw and a Visual Artist trained at the Photography Academy. She has experience working as a performer in several European countries. Currently working and living in Lisbon, where she works in COMPANHIA OLGA RORIZ. Worked as a dancer in Teatro Real National Opera of Spain in Madrid, in the production “La Calisto” and in the production of Eduardo Azbar at the Aranjuez Carlos III Theater “La Pasión del Cocodrilo”. She worked as an actress/dancer at El Curro DT Physical Theater & Teatro Pradillo in Madrid during the years 2019-2020. Currently working in Portugal in dance- theatre piece “INSÓNIA” of Companhia Olga Roriz, in a Collective Radical Lovers & in an international project “The Memory of Water”.

Has experience in film productions. She worked with directors such as Jota Aronak, Mikaela Guariniello, Horacio Alcala, Miguel Bueno ect. In dance & theatre, she focuses on intentions in movement, expression, work with instincts, history that carries every gesture made, contact with a partner. She believes that improvisation is the key to find inner peace and an amazing source of creative energy.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s